Arrangementer på Hvolris - Aktiviteter i Viborg - Viborg Museum

Events og arrangementer på Hvolris

Det sker på Hvolris

Følg med i nyhederne på Hvolris.

Ild i natten

Hvert år markerer Hvolris Jernalderlandsby overgangen fra sommer til efterår med Ild i natten - et stemningsfuldt bombardement af sanserne med ild og musik.

Hvolris Oldtidsmarked

På Hvolris Oldtidsmarked kan du opleve vikinger og jernalderfolk tilsat et strejf fra bronzealder og stenalder. Hvolris Oldtidsmarked afholdes anden hele weekend i september.

Gå til Jernalder

Til Gå til Jernalder sysler vi med oldtidens håndværk. Af og til afholder vi kurser og workshops.

Fortidens landskab ved Bjerregrav

Med udgangspunkt i de senere års arkæologiske udgravninger tager vi en tur gennem fortidens landskab omkring Bjerregrav med Lars Agersnap og Mikkel Kjeldsen, museumsinspektører ved Viborg Museum.

Vi skal også se nogle af de mange fine detector-fund, der i disse år kommer frem fra mulden. De er med til at fortælle om udnyttelsen af landskabet.

Endelig skal vi med udgangspunkt i det unikke fund af Naundrup Åsen høre mere om det kultiverede landskab.

Onsdag den 17. april kl. 19.00

i festsalen på Hvolris Jernalderlandsby
Pris: 50 kr pr person, inkl. kaffe og kage. Tilmelding sker til Klaus Købmand i Bjerregrav eller til hvolris@viborg.dk
Man kan betale ved indgangen.

Yderligere oplysninger hvolris@viborg.dk

udsigt_2000X3000.jpg

Gå til jernalder - jernaldermad, konservering og naturmedicin

Hvilke råvarer havde man i jernalderen. Hvad dyrkede de, hvad sankede de og hvordan opbevarede / konserverede de det? Brugte de naturmedicin og i så fald hvad og hvordan?
Vi går en tur rundt og sanker urter og lære lidt om de forskellige anvendelsesmuligheder samt laver lækker mad på ægte jernaldervis.

Derudover vil Peter vise og fortælle om forskellige måder at konservere råvarer på, som de muligvis har gjort i jernalderen.
Instruktører er naturvejleder Hanne Sørensen samt Peter Winther Sørensen.
Lørdag 4. maj kl. 10-15.
Gratis for Hvolris Venner.
For øvrige 100 kr.

mad.jpg

Gå til jernalder - Vegetarskind

Vegetarskind er en måde at lave en pels eller et skind uden selve huden (læderet). Det er lavet af fårets klippede uldfrakke. Man kan således få et fint, varmt skind uden at slagte fåret. Deraf navnet vegetarskind.
Her skal vi igen bruge filteteknikken, som vi lærte tidligere på året, til at filte bagsiden af den klippede pels, så du får et sammenhængende skind.
Man kan sagtens deltage uden at have deltaget på det tidligere filtekursus.
Instruktør er Gerda Olsen.
Lørdag d. 1. juni kl. 10-15.
Gratis for Hvolris Venner + materialer.
For øvrige 100 kr. + materialer.

faar.jpg

Gå til jernalder - Pilefelt

Denne dag vil der være mulighed for at lære at flette en helt basal rund kurv i pil. Vi lærer grundteknikken med rund bund, opstagning, sideflet, kant og hank.

Har du selv flettepil kan det medbringes, og ellers kan du købe materialer af underviser.
Underviserne er Klara Kjeldsen og Emma Sigaard, begge dygtige pileflettere.
Lørdag d. 15. juni kl. 10-15.
Gratis for Hvolris Venner + materialer.
For øvrige 100 kr + materialer.

Pileflet.jpg

Gå til jernalder - Plantefarvning

Vi startede med at spinde vores eget garn tilbage i januar. Nu får du mulighed for at farve det med plantefarvning.
Øvrige oplysninger følger. Vi arbejder på at finde en instruktør til denne dag.
Lørdag d. 29. juni kl. 10-15.
Gratis for Hvolris Venner + materialer. For øvrige 100 kr + materialer.

Plantefarvning.jpg (1)

Levende landsby i sommerferien

Hver dag 13. juli-9. august kl. 10-16.

Gå 2.000 år tilbage i tiden i Hvolris Jernalderlandsby. Oplev en anden tid, et andet tempo.

Jernalderlivet leves i Hvolris Jernalderlandsby. Beboerne fortæller gerne om deres spændende håndværk med naturens materialer og gøremål, hvor ting tager tid.

Besøg også vores hyggelige butik og se udstillingen med fund fra Hvolris.

Entré for voksne 70 kr.
Gratis for børn og unge under 18 år.

fb_Jernalderferie.jpg

Hvolris Oldtidsmarked 2024

14.-15. september
Lørdag kl. 10-17
Søndag kl. 10-16.

Som altid er håndværk fra vikingetid og jernalder i højsædet på markedet. I arbejdende værksteder præsenterer deltagerne med begejstring og stor viden det håndværk, som de går så højt op i. Der bliver arbejdet med sten, uld, træ, jern, ler, salt, tin, horn - materialer i alle afskygninger fra fortidens håndværk. Røgen fra bål og duften af mad føjer en ekstra dimension til oplevelsen sammen med de mange lyde fra smedje og værksteder.

Som altid får vi også besøg af drabelige vikingekrigere. I år bliver der desuden historiefortælling med Nordic Tellers og besøg af falkonerer.

Buebanen på Hvolris er åben under hele markedet. Der kan man udfordre sig selv eller konkurrere indbyrdes i at ramme plet.

Entré voksne - 70 kr.
Gratis for børn og unge under 18 år.

Løbende folk marked.jpg