Gå til jernalder - oldtidens håndværk på Hvolris Jernalderlansby - Viborg Museum

Events og arrangementer på Hvolris

Det sker på Hvolris

Følg med i nyhederne på Hvolris.

Ild i natten

Hvert år markerer Hvolris Jernalderlandsby overgangen fra sommer til efterår med Ild i natten - et stemningsfuldt bombardement af sanserne med ild og musik.

Hvolris Oldtidsmarked

På Hvolris Oldtidsmarked kan du opleve vikinger og jernalderfolk tilsat et strejf fra bronzealder og stenalder. Hvolris Oldtidsmarked afholdes anden hele weekend i september.

Gå til Jernalder

Til Gå til Jernalder sysler vi med oldtidens håndværk. Af og til afholder vi kurser og workshops.

Gå til Jernalder

Til Gå til jernalder sysler vi med oldtidens håndværk: Nålebinding, læderarbejde, smedning, træskæring, syning, brikvævning eller hvad man nu har lyst til at sysle med.

Her bliver der hygget, mens vi lærer af hinanden.

Vi mødes til Gå til Jernalder i butikslokalet på Hvolris hver anden lørdag i lige uger kl. 10-15.
Hvolris byder på kaffe, og man medbringer selv frokost. Butikken er åben.

Der kan komme ændringer og flere tilbud, så hold øje med hjemmeside og fb. Følg os på facebook for diverse beskeder i forbindelse med dagene.

Gå til jernalder - Program 2024

13. januar - Filtning. Vi filter huer, tasker og punge. Materialer kan købes på Hvolris.

27. januar- Lav dit eget garn. Uldspinding med håndteen.

10. februar - Fastelavn på Hvolris. Specielt for børn! Kom gerne historisk udklædt. Gratis for medlemmer af Hvolris Venner. For øvrige 25 kr for børn, gratis for voksne.

24. februar – Dragtsyning og andre sysler.

9. marts - Vær med til at høste popler til jernalderhuset. (KUN FOR MEDLEMMER)

23. marts -Amuletter og småofringer. Vi arbejder i ben, horn, træ, ler, rav eller måske noget helt andet. Medbring hvad du har af materialer og snitteknive.

6. april - Arbejdsdag - klargøring af landbyen. (KUN FOR MEDLEMMER)

20. april – Besøg på Viborg Museums magasin og konservatorafdeling. (KUN FOR MEDLEMMER)

4. maj - Jernaldermad, konserveringsteknikker og naturmedicin. Vi går en tur rundt og sanker urter og lære lidt om de forskellige anvendelsesmuligheder samt laver lækker mad på ægte jernaldervis.

1. juni - Vegetarskind. Her skal vi igen bruge filteteknikken, som vi lærte tidligere på året, til at filte bagsiden af den klippede pels, så du får et sammenhængende skind.

15. juni - Pileflet. Lær at flette en basal kurv i pil.

29. juni - Plantefarvning. "Vi startede med at spinde vores eget garn tilbage i januar. Nu får du mulighed for at farve det med plantefarvning.

Vi tager forbehold for eventuelle ændringer i programmet.

Gå til jernalder er gratis for medlemmer af Hvolris Venner, dog + materialer.
For øvrige kræves 100 kr. + materialer.

Birkebark.JPG

Kurser og workshops

Af og til afholder vi temadage, kurser eller weekend-workshops. Deltagelse er som oftest gratis for medlemmer af Hvolris Venner, dog med betaling for materialer.

Ved kurser med instruktører udefra opkræves der deltagerbetaling. Der er rabat for medlemmer af Hvolris Venner.
For ikke-medlemmer opkræves en pris for undervisning og materialer.