Viborg Museum præsenterer første bog i ny skriftsserie - Viborg Museum

Seneste nyheder fra Nyt Viborg Museum

Kulturoplevelser som sundhedsfremmende værktøj

Nyt forskningsprojekt om genealogier af bronzealderens gravhøje

Tilmeld dig Viborg Museums nyhedsbrev

Bliv abonnent på Viborg Museums nyhedsbrev og modtag nyheder og gode historier fra museets verden fire gange om året.

Kom med på en tidsrejse bagom kulisserne på Viborg Museum

Viborg Museum, Sundhed og Omsorg Viborg Kommune og TUCV inviterer til kulturoplevelser for borgere med Alzheimers og ledsagere.

Viborg Museum præsenterer første bog i ny skriftsserie

Viborg Museum præsenterer en helt ny bog den 24. november 2017. Bogen hedder "Domkirkekvarteret i Viborg" og er første bog i skriftsserien "Viborgstudier".

Museet tager imod to nye adoptionsklasser fra Løgstrup Skole

Tirsdag den 26. september underskrev museumschefen og klasselærerne for to 4. klasser fra Løgstrup Skole ”adoptionspapirer” i forbindelse med klassernes nye AKSOM-samarbejde med Viborg Museum.

Nyt Viborg Museum i medierne

Hver uge året rundt er der nyhedshistorier om Nyt Viborg Museum i enten lokalpressen, de landsdækkende medier eller i fagpressen. Det er vi rigtig glade for, fordi nyhedsartiklerne er med til at understøtte museets opgave med at formidle vores arbejde.

Aktuel udgravning - Arnbjerg

Forud for byggemodning i den nye bydel Arnbjerg foretager Viborg Museum udgravninger henover sommeren. Følg med i de spændende fund her på siden.

Nationalmuseet på fransk visit for at hente danefæ

Nationalmuseet har været på lidt af et roadtrip i december for at indsamle alle de oldtidsfund, der er blevet indleveret til de danske museer i løbet af året og som måske kan kategoriseres som danefæ. I sidste uge gik turen forbi Viborg Museum.

Månedens detektorfund fra Viborg Museum

August 2018, Foto: Mikkel Kieldsen

Årets gang på samlinger

2017 var året, hvor et stort antal genstande fra museets samlinger blev vurderet, registreret og pakket ned. Samlingerne består af 120.000 genstande. I 2018 venter derfor en lige så omfattende og tidskrævende opgave for museets konservator.

#Historienkommer

Kulturturisterne strømmer til Viborg

Nyt fra museet

Ny bog fra Viborg Museum

Domkirkekvarteret i Viborg indtager en vigtig plads i danmarkshistorien. Stedets historie rummer nøglen til at forstå det moderne Danmarks tilblivelse og monarkiets, kirkens, retsstatens og demokratiets udvikling i 1000 år. Ny bog giver et godt indblik i Domkirkekvarterets dramatiske historie.

Viborg Museum har i november 2017 præsenteret den første bog i museets nye skriftsserie, Viborgstudier. Bogens forfattere tager læserne med gennem 1000 års danmarkshistorie i Viborg.

Her finder du bogen
Bogen kan købes i Viborg hos Kjærs Boghandel og hos Bog & Idé. Derudover kan bogen købes ved at kontakte Viborg Museum på mail (vibmus@viborg.dk) eller ved at ringe på 87 87 38 37.

Bogen koster 195 kr. + forsendelse

Indholdsfortegnelse:

Henning Ringgaard Lauridsen: Thi kendes for ret – domstolsbyen Viborg

Ole Degn: Kongehyldninger på Landstinget i Viborg

Jens Vellev: Viborg Domkirke

Jesper Hjermind: Bygninger, beboere og begivenheder – dagligliv omkring Viborg Domkirke i perioden frem til 1726

Ole Degn: Viborgs Snapstingsmarked og byens andre markeder

Carsten Bach-Nielsen: Reformationsbyen Viborg