Viborg Museum udgiver i april 2019 ny bog i samarbejde med Regionshospitalet Viborg. Bogen hedder ”Det midtjyske Rigshospital” og er skrevet af museumsinspektør Peter H. Iversen. Viborg Museum bag ny bog: Det midtjyske Rigshospital - Viborg Museum
”Det midtjyske Rigshospital” får flotte anmeldelser

Anmelderne roser Viborg Museums nye bog om Viborg Sygehus’ historie fra starten i 1889 til 2011.

Det fyger med rosende ord fra de anmeldere, der har læst bog nummer to i Viborg Museums bogserie Viborg Studier. Historie-onlines anmelder - Skjold Christensen - skriver følgende:

"Bogen er et digert værk. Den er et stykke institutionshistorie, der handler om, hvordan et lille, lokalt, men meget ambitiøst amtssygehus blev til et veldrevet regionshospital og en vigtig brik i et morderne sundhedsvæsen. Bogen er blevet til i et tæt samarbejde mellem medarbejdere på sygehuset og forfatteren. Han har desuden haft adgang til sygehusets, amtets og regionens arkivalier. Bogen er udstyret med et omfattende noteapparat, dermed bliver bogen foruden en omfattende lokalhistorisk fortælling også en vigtig beskrivelse af udviklingen af det danske sundhedsvæsen". (Læs hele anmeldelsen på historie-online.dk

Under overskriften "Sådan skal en sygehushistorie fortælles" starter Gunilla Svensmark, der er specialkonsulent i sygeplejehistorie ved Dansk Sygeplejehistorisk Museum, sin anmeldelse af bogen.

"Her fortælles ikke kun om overlægerne. Også sygeplejerskernes og sygeplejerskeuddannelsens historie er grundigt beskrevet og ligeså de ledende sygeplejersker, der har præget Viborg Sygehus. Sideløbende bliver hele sundhedsvæsenets historie foldet ud med de konsekvenser, den fik i Viborg Amt.Amtsrådet prøvede her som andre steder at dele sol og vind lige mellem de store og små sygehuse, hvor Viborg og Skive kappedes om at have det største sygehus. Bogens titel antyder, at Viborg vandt. Bogen er velskrevet med mange gode fotografier og tegninger, og den fortjener at blive læst, også udenfor Viborg". (Læs hele anmeldelsen på sygeplejersken.dk)

Forfatteren bag bogen

Bogen er skrevet af Peter H. Iversen, som er museumsinspektør for nyere tid på Viborg Museum. Den bygger på et omfattende kildemateriale og bliver udgivet af Viborg Museum som en del af bogserien ”Viborgstudier”.

Sygehusvæsenet har i det 20. århundrede udviklet sig til at være en grundpille i det danske velfærdssamfund. Sygehuset i Viborg har haft en central rolle i den udvikling. Derudover er Regionshospitalet Viborg i dag byens største arbejdsplads. Derfor giver det god mening, at vi i vores bogserie ”Viborgstudier” kaster lys over netop sygehusets historie”, udtaler Brian Wiborg, museumschef på Viborg Museum.

Køb bogen her

Bogen kan bestilles hos Viborg Museum per mail på vibmus@viborg.dk eller per telefon 87 87 38 38. Bogen koster 199 kr. + forsendelsesomkostninger.

Foto: fotograf Agata Lenczewska-Madsen, Hospitalsenhed Midt