Detektorfund fra Viborg-egnen med national interesse - Viborg Museum
Detektorfund med national interesse

Film som formidler landets fineste detektorfund

Nationalmuseet har lanceret en række små, spændende film om fantastiske detektorfund fra hele landet. To af filmene fortæller om fund fra Viborgegnen.

Vi har tidligere delt filmene på Facebook, men til de af jer, som ikke bruger Facebook og til dem som gerne vil gense filmene, bringer vi dem også her på hjemmesiden. For det første fordi vi synes, det er rigtig god formidling af oldtiden Nationalmuseet præsenterer i denne filmserie, som hedder "Vores tid", men også fordi vi er ganske stolte af det samarbejde, vi har på Viborg Museum med egnens detektorførere. Og de resultater, som detektorførernes arbejde giver, fortjener opmærksomhed.
Arkæolog Mikkel Kieldsen fra Viborg Museum udtrykker det således:

”Jeg syntes det er godt, at Nationalmuseet også er begyndt at bruge detektorfund aktivt i formidling af vores fortid med de her små ganske flotte og forklarende film. Vi forsøger på Viborg Museum altid at vise finderne (af detektorfund), at vi bruger deres fund aktivt både i den daglige sagsbehandling og vurdering af anlægsarbejder, men også i udgravningsberetninger og artikler som et supplement til øvrige udgravningsdata. Mange tror, at vi bare ligger fundene ind på en hylde og så glemmer alt om dem. Og det er altså på ingen måde tilfældet.”

Nogle af jer vil vide, at vi allerede har en lang tradition, som vi kalder "Månedens Detektorfund". Arkæolog Mikkel Kieldsen: ”Vi vælger jo også et fund ud hver måned og går lidt mere i dybden omkring fundet og dets kontekst på både hjemmeside og Facebook.”
Se disse fund her -->

Den smukke emaljefibula er fundet af detektorfører Mark Pauls.
Viborg Museums arkæolog Mikkel Kieldsen interviewes om smykket 3 minutter inde i filmen:

Den særlige mønt, som spiller hovedrollen i filmen herunder, blev fundet af detektorfører Peter Werner på en mark ved Skjern Hovedgård.

Viborg Museums arkæolog Mikkel Kieldsen interviewes 3 min. og 15 sek. inde i filmen:

Foto: Amdi Wiil