Få en eksklusiv rundvisning i den kommende museumsbygning - Viborg Museum
Det kommende bymuseum i Viborg

Få en eksklusiv rundvisning i den kommende museumsbygning

Processen frem mod et nyt bymuseum i Domkirkekvarteret går nu stødt fremad. Projektet kører stadig i to spor helt parallelt. Der er en bygningsdel, som er forankret i Viborg Kommune, og en udstillingsdel, som ligger hos os på museet. Bygningsdelen er definerende for den samlede tidsplan og ramme, og derfor er det glædeligt, at vi efterhånden kan se den færdige projektering af renoveringen af den tidligere Vestre Landsret. Vores totalrådgiver, Rønnow Arkitekter, arbejder på højtryk i disse måneder for at gøre klar til håndværkerne. Efter planen skal de rykke ind fra maj 2023.

Med udstillingsdelen er vi også nået langt. I november er det færdige design af udstillingerne på plads, og derfra handler det om den reelle produktion af indholdet og senere opbygning i den nye museumsbygning. Museets udstillingsteam knokler løs sammen med en række samarbejdspartnere for at finde de rigtige løsninger, så vi kan indfri vores ambitioner om at skabe en fortælling om Viborg i topklasse.

Det er endnu for tidligt at melde et åbningstidspunkt ud. Der er stadig større knaster, der skal ryddes af vejen, før vi kan melde noget ud.

Er man en forening eller gruppe, der gerne vil have et eksklusivt indblik i den kommende museumsbygning, før håndværkerne går i gang, kan man booke museumschef Brian Wiborg til en times gratis rundvisning.

Læs mere om turen her.