Farvel til Hjultovet 4 – Goddag til Sct. Mogens Gade 5 - Viborg Museum

Farvel til Hjultovet 4 – Goddag til Sct. Mogens Gade 5

Duften af nye gulve og synet af nymalede vægge er nogle af de velgørende sanseindtryk, der hver morgen møder Viborg Museums medarbejdere i det nye moderskib på adressen Sct. Mogens Gade 5. Siden nytår har håndværkere myldret rundt på 2. sal i den tidligere kommunale administrationsbygning og lagt fine, nye blå gulve, fjernet nogle skillevægge og sat nogle nye op og malet grånede vægge kridhvide. Nu er de færdige, og resultatet er blevet rigtig godt. Vi er simpelthen så glade for at få samlet alle pt. 20 kollegaer under samme tag i Viborg. Det har ikke været tilfældet i flere årtier. Dvs. ”alle” er jo ikke helt sandt, for medarbejderne på Hvolris Jernalderlandsby er ikke flyttet til Viborg.

Egentlig var det den oprindelige plan, at museets administration skulle flytte ind på 2. sal i den tidl. Vestre Landsret efter ombygning. Men for to år siden stod det klart, at den løsning belastede byggebudgettet for hårdt. Derfor blev den del taget ud af ombygningen, og pilen pegede i stedet på Mogensgade 5. Det er således en blivende placering, og vi er ret sikre på, at det også er en bedre løsning end den oprindelige. Den er med garanti billigere.

Til gengæld fik vi ikke vores praktiske værksteder med til Sct. Mogens Gade. På Hjultorvet havde vi snedkerværksted, et konserveringsværksted og et værksted til arkæologisk fundbehandling. Disse funktioner flytter vi i løbet af 2022 ud til vores magasinbygning på Tagtækkervej. Her er vi lige nu ved at finde en løsning på, hvordan de kan etableres der.

Flytningen betyder, at skal man i kontakt med vores administration, en arkæolog eller en helt tredje, så finder man os på 2. sal i Sct. Mogens Gade 5. Viborg Lokalhistoriske Arkiv er i samme ombæring flyttet to etager ned i bygningen, så arkivet finder man lige inden for hovedindgangen. Et meget mere synligt og let tilgængeligt sted.