Viborg Museum deltager i Kend dit land - Viborg Museum

Kend dit land! - Et godt tilbud til mellemtrinnet

Med "Kend dit land" får danske skoleelever i 4., 5. og 6. klasse mulighed for at stifte bekendtskab med Danmarks mangfoldige natur, kultur og historie.

Viborg Museum agerer jeg lagde med en lang række andre kulturinstitutioner værter, når landets 4., 5. og 6. klasseelever inviterede med på busturen rundt i det ganske land. Formålet med turen er ved øge børns kendskab til den alsidige kultur, natur og historie, som Danmark rummer.

15 ture er på spil
Der er til projektet blevet udviklet 15 ture på kryds og tværs af landet. Disse ture rummer hver en lang række besøgssteder, der kan vælges imellem. På den måde kan turene sammensættes til en Kend dit land-tur, der passer til et specifikt undervisningsfokus.

Turkatalog og hjemmeside
Nederst på denne side kan du læse om Viborg Museums tur. Du kan også læse meget mere om skoletilbudet på denne hjemmeside www.kendditland.dk   Der er også produceret og tyrkisk katalog, hvor du kan læse mere om de forskellige kombinationsture: Turkatalog: Kend dit land

Et nationalt projekt
Projektet er et samarbejde mellem stat og kommuner. Staten yder tilskud til turene, udarbejder turforslag og undervisningsmateriale og står for kommunikation. Kommunerne står for al øvrig planlægning og gennemførelse af turene, herunder booking af bus, overnatning og besøgssteder.

Kongernes Viborg

En byvandring med historier om middelalderens kongehyldninger i Viborg.

Vi går en tur gennem Viborgs gader og plads og oplever sammen, hvordan der i byen er spor efter middelalderens og renæssancens danske konger.  Vi ser, hvor
kongerne blev hyldet i Viborg.  Vi snakker om, hvad kongehyldning betyder, og om hvordan det foregik.  Vi besøger kongens kammer og taler om, hvad det betød for viborgenserne at bo i en kongeby, og vi prøver at finde svar på, hvorfor byen ikke længere har status.

Booking:

Kontakt vibmus@viborg.dk eller tlf. 87873838
Telefontid mandag til torsdag kl 9-15, fredag ​​kl 9-13.

Mødested: Foran Domkirken

Pris: