Mad og drikke og reformationsfesten i Viborg

Dagligkost var simple retter og tyndt øl i huset hos den jævne borger eller håndværker i Viborg i 1529. Derfor blev festdage præget af det modsatte. Da åd og drak folk, alt hvad de orkede. Og folk væltede sig ikke alene i en overflod af mad og drikke. Festmåltidet blev også ledsaget af sang og musik, larm og fornøjelser. Hos de mere velhavende borgere blev gæsterne kaldt til bords ved trompetfanfarer, og under spisningen slog musikanterne de lifligste toner an. Bagefter blev gæsterne spillet over i en dansesal, hvor den videre festivitas fortsatte. Narren underholdt både under og efter spisningen.

Ved festmiddagen serverede tjenere op til flere forretter og hovedretter. Typiske forretter var tærter med forskelligt indhold, fiskeretter, supper, marinerede retter og pølser. Hovedretterne kunne eksempelvis være laksefilet i mørdej, krydret med persille, ingefær, salvie, anis og hvid peber, derefter kalvekød stegt som vildt eller på spid, krydret med rosmarin, merian, salvie, persille og ingefær og endelig kanin med kryddersovs. I det hele taget anvendte kokken gerne rigelige mængder af krydderier. Det var nu ikke for at døve smagen af halvdårlige og fordærvede råvarer.

Alt tyder på, at husholdningerne var meget påpasselige med at anvende friske og gode råvarer. Brugen af de mange krydderier skyldtes derimod, at det kunne understrege værtsparrets status og formåen. Krydderier var nemlig dyre i indkøb, og derfor ville værten gerne imponere sine gæster. I øvrigt værdsatte gæsterne også retter, som krævede meget forberedelse.

Også det var udtryk for status og formåen. Blandt desserterne var frugt, tærter, marcipankager og pandekager med fyld populære. Til maden drak gæsterne mest kraftigt øl, helst det tyske, mens fine folk nød vin, indimellem blev vinen tilsat krydderier.

Markeds- og festpladsen omkring domkirken vil i festdagene den 4. og 5. juni naturligvis også byde på mad og drikke. Madboderne vil variere med både kødretter, brød og pandekager. Festens planlæggere håber imidlertid også, at nogle af Viborgs spisesteder vil gå med på ideen og tilbyde gæsterne på menuer med lækre middelalderretter. Interesserede restauranter er velkommen til at ringe til Viborg Stiftsmuseum for at få tilsendt opskrifter på datidens festmiddage.

Logo fra Reformationsfesten 2004.