Undervisning for skoler i Viborg - Viborg Museum

Bliv testklasse for Museum Wibergis nye forløb

 

I skoleåret 2025/26 søger Viborg Museum testklasser til en række nye undervisningsforløb, som skal foregå på det nye Museum Wibergis. Som testklasse får I mulighed for at opleve et museumsforløb gratis og samtidig bidrage med vigtig feedback, så vi kan gøre forløbene endnu bedre.

Alle forløb foregår på Museum Wibergis og varer cirka 1½–2 timer. Nogle forløb indeholder forberedende materiale, som læreren kan at bruge i undervisningen. Dato og tilrettelæggelse aftales individuelt.

Hvorfor deltage?

  • I får gratis adgang til et nyt, gennemarbejdet undervisningstilbud
  • Jeres elever får en sanselig og engagerende museumsoplevelse
  • Jeres feedback er med til at sikre høj kvalitet og relevans

Hvad forventer vi?

  • At I deltager med en relevant klasse i den angivne testperiode
  • At der afsættes tid til en kort mundtlig evaluering med eleverne umiddelbart efter forløbet
  • At læreren efterfølgende udfylder et online spørgeskema (ca. 10 minutter)

 

Tilmelding og spørgsmål

Læs mere om de enkelte forløb herunder.

Kontakt Line Vennerstrøm Annesen på lann@viborg.dk eller 29 24 18 16 for tilmelding og spørgsmål.

Husk at notere forløb, klasse, antal elever, skole, kontaktinfo og ønsker om testdato. 

OBS! Der testes som udgangspunkt kun i de angivne uger.

 

Forløb, målgruppe og testperiode


Reformationens røst – Hans Tausen i Viborg
5. til 8. klasse | Testes i uge 3 og 4
Hans Tausen var sin tids største influencer. I dette forløb arbejder eleverne kreativt og analytisk
med genstande og tekster fra reformationen og prøver selv kræfter med at formidle et budskab
i samtiden. Temaer: Hans Tausen, reformation, tro og tanke.


Tro, dom og trolddom
5. til 8. klasse | Testes i uge 5 og 6
Eleverne møder en virkelig hekseproces fra Viborg og undersøger både tro, lovgivning og rettens
gang. Vi arbejder med kilder og fortælling i en lokal kontekst. Temaer: Hekseforfølgelser,
appeldomstol, tro og tanke.


Lige for loven
6. til 10. klasse | Testes i uge 8 og 9
Gennem et rollespilsbaseret retsopgør deltager eleverne i en historisk nævningesag og bliver
klogere på retssikkerhed og demokratiets udvikling. Temaer: Nævningesag, retsstat, demokrati
og rettigheder.


Spillet om magten
6. til 10. klasse | Testes i uge 15 og 16
Hvem skal have magten – og hvordan holder man fast i den? Eleverne arbejder aktivt med
historiske alliancer, konger og dronninger og lærer om middelalderens politiske spil. Temaer:
Kongerække, magt og tro, middelalder.


Med lov skal land bygges
4. til 6. klasse | Testes i uge 17 og 18
Eleverne oplever Jyske Lov i praksis og afprøver deres egne værdier og regler. Gennem interaktiv
fortælling og stopmotion-produktion sættes middelalderens retsopfattelse i perspektiv.
Temaer: Jyske Lov, middelalder, straf.


Kongevalg på tinget
3. til 6. klasse | Testes i uge 22 og 23
Et dramatisk læseteater baseret på en saga om et kongevalg i Viborg år 1070. Eleverne lærer
om tingstedet og magtens forankring i tidlig middelalder. Temaer: Kongevalg, saga, tingsted,
tidlig middelalder.


Sct. Kjeld på Wibergis
1. til 4. klasse | Testes i uge 24 og 25
Gennem fortælling, genstande og en magisk kiste føres eleverne tilbage til Viborgs begyndelse
som kirkeby. De hører om helgener og den tidlige kristendom i byen. Temaer: Byens begyndelse,
helgener, tidlig kristendom.