Skomagerværksted og afslutning på en epoke - Viborg Museum
Skomagerbyen Viborg

Skomagerværksted og afslutning på en epoke

Viborg Museum ”arvede” i 1994 en epoke i Viborgs historie – byens sidste skomagerværksted. Den er nu blevet kigget igennem og har flyttet bopæl til museets nye magasin.

Det omfattende arbejde med at registrere, pakke og flytte museets mange genstande fra magasinet på Liseborg til det nye magasin på Tagtækkervej er stadig i fuld gang. I den forløbne uge har museumsinspektør Stine Lucia Skødt Rasmussen haft fingrene i de utroligt mange genstande fra Martin Rausenbergs skomagerværksted.

Sådan kom værkstedet i museets hænder

Viborg Museum modtager i juli 1994 et komplet skomagerværksted. Værkstedet var i brug, indtil ejeren døde i april samme år. Ejeren var Martin Rausenberg, som oprindeligt kom fra Sønderjylland. Han arbejdede i 12 år hos træskofabrikanten Ernst Pilgaard, inden han i 1941 købte skomagerforretningen på Ramsvej af Carl Skomager.

Martin Rausenberg var reparationsskomager. Han var i løbet af sit liv meget aktiv i skomagerorganisationen, hvor han var oldermand i en lang årrække. Skomagerorganisationerne agiterede igennem årene meget for, at kunder, der købte fabriksfremstillet fodtøj, skulle købe sko i en god kvalitet, vedligeholde skoene og få dem repareret ved skomagerne. Det siges, at Martin Rausenbergs børn i hvert tilfælde ikke fik lov til at gå med gummisko.

Den sidste af sin slags

I løbet af skomagerens karriere gik faget fra at have mere end 50 mestre i 1941 til i otte i 1976. Ved Martin Rausenbergs død i 1994 var han den sidste skomager i byen. Bortset fra enkelte læste, som er gået i arv i familien, er det komplette skomagerværksted opmålt, dokumenteret og hjemtaget til museet. Dateringerne er fra Martin Rausenbergs tid i forretningen. Værktøj og inventar er delvis overtaget fra den tidligere ejer og måske også medbragt af Rausenberg selv fra tidligere brug og nogle er derfor af ældre karakter.

En væsentlig Viborghistorie

Senest blev skomagerværkstedet vist frem for offentligheden, da Viborg Museum præsenterede udstillingen ”Sko – fodtøjet fortæller alt” i 2012. Og nu får skomagerværkstedet et nyt, moderne ”hjem” på museets nye magasin på Tagtækkervej.

Her ses, hvordan skomagerværkstedet stod opstillet i 2012, da udstillingen "Sko - fodtøjet fortæller alt" åbnede på Hjultorvet i Viborg.

Viborg som skomagerby

Viborg har været en meget stor skomagerby. Der var to slags skomagere: De ”fine” bestillingsskomagere, der lavede fodtøj efter mål. Hver kunde havde sin egen læst og bestilte fodtøj efter nyeste mode. Den anden gruppe var markedsskomagerne. De lavede standardstørrelser og drog omkring på markeder og solgte deres varer. I Viborg var der faste stadepladser, der gik i arv.

Selvom markedsskomagerne konkurrerede, kunne de slå sig sammen og købe en fælles hestevogn, så de kom hjem til familien om aftenen. Efter industrialiseringen opstod en tredje gruppe, nemlig reparationsskomagerne, der forsålede sko og støvler, udblokkede de smalle sko til bredere fødder og tilrettede sko til kundernes knyster og andet.

Militærskomageri

Viborgs skomagerlaug var en aktiv medspiller i byens virke. I begyndelsen af 1800-tallet var syv af byrådets otte medlemmer skomagere. Ifølge folketællingerne var der i en stor del af 1800-tallet en skomagermester pr. 100 indbyggere, og omkring 1860 var der 70 indbyggere pr. mester. Når Svende og lærlinge medregnes, kan det forklare den store produktion. I treårskrigen leverede skomagerne fra Viborg en stor del af fodtøjet, og ved krigen i 1864 ansøgte og fik Viborg Skomagerlaug leverancen af fodtøj til militæret, i alt 500 par støvler og 500 par sko.

SÆT KRYDS VED 15. juni
GENOPDAG DIN HISTORIE

MUSEERNES DAG:
Oplev endnu flere spændende historier fra Viborg og omegn fortalt via museets genstande. Viborg Museum fejrer nemlig Museernes Dag 2019 med en tur for hele familien ud på museets nye magasin.

Kom med inden for i museets hjerte – vores samling. Opdag museet ’back-stage’ og få indblik i det kæmpestore arbejde, som finder sted på vores magasiner. Få svar på, hvad det vil sige at et museum bevarer og opbevarer genstande.

STED
Tagtækkervej 9 i Viborg