Museet tager imod to nye adoptionsklasser fra Løgstrup Skole - Viborg Museum

Seneste nyheder fra Nyt Viborg Museum

Kulturoplevelser som sundhedsfremmende værktøj

Nyt forskningsprojekt om genealogier af bronzealderens gravhøje

Tilmeld dig Viborg Museums nyhedsbrev

Bliv abonnent på Viborg Museums nyhedsbrev og modtag nyheder og gode historier fra museets verden fire gange om året.

Kom med på en tidsrejse bagom kulisserne på Viborg Museum

Viborg Museum, Sundhed og Omsorg Viborg Kommune og TUCV inviterer til kulturoplevelser for borgere med Alzheimers og ledsagere.

Viborg Museum præsenterer første bog i ny skriftsserie

Viborg Museum præsenterer en helt ny bog den 24. november 2017. Bogen hedder "Domkirkekvarteret i Viborg" og er første bog i skriftsserien "Viborgstudier".

Museet tager imod to nye adoptionsklasser fra Løgstrup Skole

Tirsdag den 26. september underskrev museumschefen og klasselærerne for to 4. klasser fra Løgstrup Skole ”adoptionspapirer” i forbindelse med klassernes nye AKSOM-samarbejde med Viborg Museum.

Nyt Viborg Museum i medierne

Hver uge året rundt er der nyhedshistorier om Nyt Viborg Museum i enten lokalpressen, de landsdækkende medier eller i fagpressen. Det er vi rigtig glade for, fordi nyhedsartiklerne er med til at understøtte museets opgave med at formidle vores arbejde.

Aktuel udgravning - Arnbjerg

Forud for byggemodning i den nye bydel Arnbjerg foretager Viborg Museum udgravninger henover sommeren. Følg med i de spændende fund her på siden.

Nationalmuseet på fransk visit for at hente danefæ

Nationalmuseet har været på lidt af et roadtrip i december for at indsamle alle de oldtidsfund, der er blevet indleveret til de danske museer i løbet af året og som måske kan kategoriseres som danefæ. I sidste uge gik turen forbi Viborg Museum.

Månedens detektorfund fra Viborg Museum

August 2018, Foto: Mikkel Kieldsen

Årets gang på samlinger

2017 var året, hvor et stort antal genstande fra museets samlinger blev vurderet, registreret og pakket ned. Samlingerne består af 120.000 genstande. I 2018 venter derfor en lige så omfattende og tidskrævende opgave for museets konservator.

#Historienkommer

Kulturturisterne strømmer til Viborg

Nyt fra museet

Museet tager imod to nye adoptionsklasser fra Løgstrup Skole

I sidste uge underskrev museumschefen og klasselærerne for to 4. klasser fra Løgstrup Skole ”adoptionspapirer” i forbindelse med klassernes nye AKSOM-samarbejde med Viborg Museum.

Det var 50 meget engagerede og dygtige 4. klasseelever fra Løgstrup Skole, der tirsdag i sidste uge var på besøg i foredragssalen på Hjultorvet. Her blev de modtaget af museumschef Brian Wiborg og museumsinspektør Rikke Johansen Smidt, som introducerede eleverne for museumsverdenens arbejdsfelt. For hvad vil det egentlig sige at arbejde med vores fælles kulturarv på et museum?

Samarbejdet er en gevinst for både skole og museum
De to 4. klasser er en del af et frugtbart samarbejde mellem skoler og museer, der går under navnet AKSOM. Kort fortalt kan AKSOM oversættes til "Adoptionsklasser som grundlag for lærende partnerskaber mellem skoler og museer". Projektet AKSOM er sat i verden for at udvikle samarbejdsmetoder i lærende partnerskaber mellem skoler og museer. Gennem et tæt samarbejde med klasser fra 0. til 6. årgang og deres klasselærer kan museet få et unikt indblik i elevernes udvikling som elever samt indsigt i deres faglige niveau og fag. Derudover er opgaven ikke mindst at involvere dem i museets udstillinger og dagligdag.

Nok se – men ikke røre
Derfor bød 4. klassernes første besøg som adoptionsklasse på Viborg Museum da også på en introduktion til Museumslovens fem søjler; indsamling, registrering, bevaring, formidling og forskning. Efter dette oplæg blev det elevernes tur til at iføre sig hvide bomuldshandsker for gruppevis at vurdere en række forskellige genstande fra museets samling. Spørgsmålene føg gennem rummet, for det er ikke altid nemt at gætte, hvor gammel sådan en dims er, hvor den kommer fra, eller hvad har den været brugt til? Der blev grinet, nærstuderet og faktisk også gættet rigtigt et par gange til elevernes store glæde.

Fakta:
Samarbejdet med de to nye AKSOM-klasser varer de næste par år. Udover de to nye 4. klasser har museet også adopteret en 6. klasse og en 5. klasse fra Løgstrup Skole.

Industrimuseet, Viborg Museum og Gasmuseet indgik i 2015 et 3-årigt samarbejde for at udbygge, udvikle og forankre partnerskabsmodellerne mellem skoler og museer gennem Adoptionsklasser. Der er givet 900.000 kr. i støtte til denne samarbejdsaftale.