Museet tager imod to nye adoptionsklasser fra Løgstrup Skole
I sidste uge underskrev museumschefen og klasselærerne for to 4. klasser fra Løgstrup Skole ”adoptionspapirer” i forbindelse med klassernes nye AKSOM-samarbejde med Viborg Museum.
Det var 50 meget engagerede og dygtige 4. klasseelever fra Løgstrup Skole, der tirsdag i sidste uge var på besøg i foredragssalen på Hjultorvet. Her blev de modtaget af museumschef Brian Wiborg og museumsinspektør Rikke Johansen Smidt, som introducerede eleverne for museumsverdenens arbejdsfelt. For hvad vil det egentlig sige at arbejde med vores fælles kulturarv på et museum?
Samarbejdet er en gevinst for både skole og museum
De to 4. klasser er en del af et frugtbart samarbejde mellem skoler og museer, der går under navnet AKSOM. Kort fortalt kan AKSOM oversættes til "Adoptionsklasser som grundlag for lærende partnerskaber mellem skoler og museer". Projektet AKSOM er sat i verden for at udvikle samarbejdsmetoder i lærende partnerskaber mellem skoler og museer. Gennem et tæt samarbejde med klasser fra 0. til 6. årgang og deres klasselærer kan museet få et unikt indblik i elevernes udvikling som elever samt indsigt i deres faglige niveau og fag. Derudover er opgaven ikke mindst at involvere dem i museets udstillinger og dagligdag.
Nok se – men ikke røre
Derfor bød 4. klassernes første besøg som adoptionsklasse på Viborg Museum da også på en introduktion til Museumslovens fem søjler; indsamling, registrering, bevaring, formidling og forskning. Efter dette oplæg blev det elevernes tur til at iføre sig hvide bomuldshandsker for gruppevis at vurdere en række forskellige genstande fra museets samling. Spørgsmålene føg gennem rummet, for det er ikke altid nemt at gætte, hvor gammel sådan en dims er, hvor den kommer fra, eller hvad har den været brugt til? Der blev grinet, nærstuderet og faktisk også gættet rigtigt et par gange til elevernes store glæde.
Fakta:
Samarbejdet med de to nye AKSOM-klasser varer de næste par år. Udover de to nye 4. klasser har museet også adopteret en 6. klasse og en 5. klasse fra Løgstrup Skole.
Industrimuseet, Viborg Museum og Gasmuseet indgik i 2015 et 3-årigt samarbejde for at udbygge, udvikle og forankre partnerskabsmodellerne mellem skoler og museer gennem Adoptionsklasser. Der er givet 900.000 kr. i støtte til denne samarbejdsaftale.