113 år gammel øl, en beskeden dyrlæge og en genial opfinder i Viborg - Viborg Museum
Historien om en skat i form af 113 år gamle øl

113 år gammel øl, en beskeden dyrlæge og en genial opfinder

Det føltes lidt som juleaften, da leder af lokalarkivet blev ringet op en formiddag for snart et år siden. Nogle håndværkere havde fundet noget yderst spændende, der snart ville komme i mange af landets medier.

Lokalhistorisk Arkiv er flyttet fra Hjultorvet til Sct. Mogens Gade 5, 2 sal. Kasser, æsker og læg er sat på plads i nye moderne magasiner. Tusindvis af fotografier og dokumenter, der fortæller byens og borgernes historie står ordnet i kompaktreoler. Med materialerne sat på hylder, er det slet ikke slut. De fantastiske fortællinger skal vækkes til live i udstillinger, events, foredrag, byvandringer, artikler, TV og internet og meget mere. De mange tusinde billeder skal ud på nettet til glæde for borgerne.

Engang imellem går jeg en tur i de smalle reolgange langs rækkerne med de mange æsker. På jagt efter endnu en ny fortælling. De putter sig ofte, gemt af vejen, imellem gulnede dokumenter i anonyme læg eller under en stak gamle aviser. Pludselige kan der være gevinst. Filminstruktør Benjamin Christensen, der anses for at havde haft lige så stor betydning for dansk film som Th. Dreyer. Tegninger til landets første danskproducerede bil, udviklet af den geniale opfinder Julius Brems, eller breve, der fortæller, hvordan byens beskedne dyrelæge med en enkelt ide, gedemælk, formåede at fremme sundheden blandt børnene i den fattigste del af befolkningen.

Eller som nu en formiddag i begyndelsen af dette år. Telefonen ringede, et par håndværkere havde fundet en kasse med øl under et gammelt plankegulv. Sikken en skat! Syv øl fra 1906 i fineste stand. Flaskerne var fra Odin Bryggeriet, der i 1988 lukkede efter 156 års ølbrygning.

Ved siden af ølflaskerne lå et håndskrevet brev fra den daværende brygmester C. E. Pehrsson, dateret 20. marts 1906. Øllene var tiltænkt bryggeriets fremtidige brygmester. Han fik dem aldrig. I stedet fik øllene lov til at ligge under gulvet i 113 år. Stort set alle medierne dækkede historien, deriblandt TV-avisen.

Det er dejligt at forvalte sådan et kulturhistorisk skattekammer. Men ved aldrig hvad dagen bringer.